Design urządzenia fiskalnego – cecha bez znaczenia?

Odchodzimy na moment od kwestii związanych z konkretnymi modelami kas lub drukarek fiskalnych, systemem online czy funkcjonującymi przepisami. Tym razem poświęcimy trochę uwagi pewnemu aspektowi technologii sprzedaży, który niejednemu przedsiębiorcy mógłby wydać się błahy. Ale no właśnie – czy faktycznie wygląd danej kasy bądź drukarki rejestrującej niespecjalnie się liczy? Na to pytanie będziecie musieli odpowiedzieć sobie sami. Wpierw jednak przyjrzyjmy się wspólnie kilku kwestiom związanym z designem urządzeń fiskalnych.

Estetyczny wymiar funkcjonalności, czyli po co urządzeniom ładny wygląd?

Nierzadko można spotkać się ze sformułowaniami, że ktoś „jadłby oczami” albo „kupuje oczami”. I choć każde z nich dotyczy innych ludzkich potrzeb, zachowań czy reakcji, to jednak wszystkie odnoszą się do ważnej roli wrażeń wizualnych. Jakkolwiek bowiem tego nie nazwiemy, istota poczucia estetyki towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. I nie ogranicza się jedynie do kultury czy sztuki. Jak widać, wygląd może stać się bodźcem wywołującym reakcje fizjologiczne (apetyt) lub determinować konkretne decyzje zakupowe. Ale czy ma moc w sytuacjach „ściśle użytkowych”?

W końcu przeróżne technologie mają jeden wspólny cel: dobre spełnianie funkcji, do jakich zostały stworzone. Aspekt wizualny powinien być tu zatem zdecydowanie drugorzędny. Nie zastąpi bowiem potrzebnych rozwiązań, dzięki którym dane urządzenie ma się stać przydatne, pożyteczne, skuteczne. I faktycznie – funkcjonalność pozostaje tu na pierwszym miejscu. Z drugiej strony jednak naprawdę nie trzeba daleko szukać, aby znaleźć technologie, w których położono większy nacisk na wygląd. Dotyczy to urządzeń najmniejszych i posiadających duże gabaryty, stacjonarnych oraz mobilnych, począwszy od smartfonów, tabletów i laptopów, przez lodówki, pralki, telewizory oraz inne przykłady sprzętu AGD lub RTV, a skończywszy choćby na samochodach. Mimo istotnej roli funkcjonalności, w przypadku tych technologii producenci od dawna nie zapominają o atrakcyjnym designie. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: wpływ na ten stan rzeczy mają również wybory konsumentów. Jeśli spotkają się oni z podobnymi urządzeniami – pod względem zastosowania, dostępnych funkcji, a także ceny – najczęściej postawią na te, które dodatkowo bardziej trafiają w ich gust estetyczny. A to nie wszystko. Zdarzają się nawet sytuacje, że design przeważa szalę decyzji zakupowej na koszt funkcji z jakichś względów sprawiających wrażenie mniej atrakcyjnych.

Rzecz w tym bowiem, że – w ślad choćby za rozwojem wzornictwa i sztuki użytkowej – urządzenia przestały jedynie do czegoś służyć. Na znaczeniu zyskała ich prezencja, zwłaszcza, że nie mamy już jednego modelu laptopa, jednego modelu telewizora czy jednego modelu samochodu. Oprócz użyteczności, technologie – praktycznie każde – mają często odzwierciedlać swoim wyglądem nasz styl bycia, gust, własne „ja”. Nierzadko również mają komponować się z daną przestrzenią, jej wystrojem oraz innymi, znajdującymi się w niej elementami. To, co funkcjonalne, nabiera estetycznego, dekoracyjnego charakteru.

Czy design ma sens w przypadku urządzeń rejestrujących?

Odpowiedź na to pytanie mogłaby brzmieć bardzo prosto: owszem, ma – taki sam jak opisany wyżej, jak w przypadku wszystkich innych technologii użytkowych. Kiedy jednak wyobrażamy sobie, że wygląd kas lub drukarek fiskalnych miałby w jakiś szczególny sposób „dochodzić do głosu”, wizja ta często staje się mało wiarygodna. A jednak czołowi producenci technologii sprzedaży od dawna stawiają na atrakcyjny design. Przykłady? Futurystyczny wygląd Elzab K10, doceniane przez krytyków wzornictwo modeli Novitus Nano i Novitus Deon czy dawniejsze wydanie kasy Posnet Revo, swego czasu dostępnej w aż 6 naprawdę różnych wersjach kolorystycznych. Mówimy o urządzeniach rejestrujących z elektroniczną kopią paragonów, na dowód tego, że ten proces trwa już długo. A nie inaczej jest w przypadku modeli online. Widać to zarówno na przykładach tańszych kas od Farex – pro 300 i pro 600 – jak i po innych, bardziej zaawansowanych urządzeniach oraz innych typach technologii: terminalach płatniczych, kasoterminalach, skanerach kodów lub wagach elektronicznych.

Nie chodzi jednak wyłącznie o fakt, że estetyka wymienionych rozwiązań cieszy oko ich użytkowników. Dobrze prezentujące się technologie sprzedaży mogą naprawdę zwrócić na siebie uwagę – w mniej lub bardziej świadomy sposób. Potrafią stać się wizytówką firmy, podwyższyć prestiż danej działalności, stanowić ważny element budowania przekonania o wartości oferowanych produktów czy wysokiej jakości świadczonych usług. Design urządzeń sprzedażowych, znakomicie wpasowujący się w wystrój danego lokalu (np. lekka i estetyczna kasa w gabinecie lekarskim bądź kosmetycznym) albo w barwy firmowe, wbrew pozorom może się okazać nie gorszym narzędziem marketingowym, niż inne elementy, składające się na ogólną promocję biznesu. Nasuwa się więc odpowiedź, że design urządzeń rejestrujących, choć nie powinien stać się najważniejszy podczas decyzji co do zakupu takiej technologii – ostatecznie ma sens. Wyszliśmy od estetycznego wymiaru funkcjonalności, by zakończyć na funkcjonalnym wymiarze estetyki, wyraźnym w przypadku takich rozwiązań, jak kasy i drukarki fiskalne.

One thought on “Design urządzenia fiskalnego – cecha bez znaczenia?

  1. owsze, predzej wybiore te kase fiskalna z 2, ktora bardziej mi sie podoba, jednak nigdy nie przywiazywalem tez do tego az takiej wagi 😛 z drugiej strony no… argumenty podane w tekscie brzmia logicznie. dobrze, jesli kolory w urzadzeniu fiskalnym „pasuja” pod roznymi wzgledami, predzej pomoga niz zaszkodza 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz rozwiązanie *